تعریف تجارت الكترونیك

خرید و فروش كالاها، خدمات و اطلاعات از طریق شبكه‌های رایانه‌ای نظیر اینترنت. بسیاری تجارت الكترونیكی را فقط شامل مبادله پول، كالا و خدمات از طریق شبكه‌های الكترونیكی می‌دانند در حالی كه برخی دیگر در اشاره به تجارت الكترونیكی آن را شامل انجام فعالیتهای تجاری از طریق شبكه‌های الكترونیكی دانسته‌اند، كه با هدف نهایی یك مبادله صورت گیرد.

نقش تجارت الكترونیكی :

روند رو به رشد استفاده از اینترنت و ابزارهای الكترونیكی و منافع حاصل از آن موجب دگرگونی اساسی فرآیندهای بازرگانی در سازمان‌ها و مؤسسات مختلف گردیده است. یكی از ویژگی‌های بارز اینترنت پوشش جهانی آن است و به این دلیل شركت‌ها می‌توانند از طریق اینترنت فعالیت‌های بازاریابی و صادراتی خود را گسترش دهند. از این رو می‌توان گفت اینترنت ابزاری استراتژیك در فرآیند صادرات كالا و خدمات تلقی گردیده و روشی جدید جهت ورود و نفوذ به بازارهای بین‌المللی محسوب می‌گردد.

تجارت الكترونیكی به شركت‌ها اجازه می‌دهد تا با هزینه كمتر، بازارهای بیشتری را تحت پوشش فعالیتهای خود قرار دهند و اطلاعات بیشتری را در رابطه با وضعیت بازار، تأمین كنندگان، مشتریان و رقبا كسب نموده و بكارگیری مدل‌های استاندارد، پیشنهادات خود را هر چه بیشتر با خواسته مشتریان منطبق نمایند. بنابراین «كاهش هزینه‌های بازاریابی» و « سرعت بالای انتقال اطلاعات به مشتریان » كه دو عامل كلیدی در پیشبرد صادرات محسوب می‌شوند و از طریق تجارت الكترونیكی به راحتی قابل حصول می‌باشند. حركت یك بنگاه بسوی استقرار و بكارگیری تجارت الكترونیكی مستلزم طی مراحلی است كه به واسطه آنها شركت زیر ساختهای لازم را برای انجام فعالیتهای خود به صورت الكترونیكی فراهم می‌آورد. با توجه به اهمیت صادرات كالاهای غیر نفتی و خدمات در كشور، ارائه الگوی تجارت الكترونیكی با توجه به فرآیند صادرات می‌تواند نقش بسزایی در دست‌یابی به این مهم ایفا نماید.

در حال حاضر، تجارت جهانی اهمیت اقتصادی زیادی برای بسیاری از كشورها دارد و به همین دلیل آنها سعی دارند فعالیتهای تجاری جهانی را در جهت منافع خود تحت كنترل قرار دهند. از این رو كشورهای جهان به وسیله شبكه اقتصادی كشورهای مختلف جهان و چگونگی ایجاد این روابط و كاربردهای سیاسی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تجارت بین‌المللی نه تنها نقش عمده‌ای در جهان ایفا می‌كند بلكه یكی از سریع‌ترین و بالاترین نرخ‌های رشد را در میان سایر فعالیتهای اقتصادی دارد.

بیان موضوع و ضرورت انجام تجارت الكترونیكی

كشورهای توسعه یافته به دلیل فراهم بودن امكانات زیربنایی سهم بالایی از مبادلات الكترونیكی را به خود اختصاص داده‌اند. تجارت الكترونیكی با عنوان مهم‌ترین محصول و زاییده فناوریهای نوین می‌تواند فرصت مناسبی برای كشورها در مبادلات تجاری داخلی و بین‌المللی ایجاد كند در این میان كشورهای توسعه یافته به دلیل وجود بسترهای لازم موفق‌تر عمل كرده‌اند. عواملی چون دسترسی به دانش و فناوری نوین، بودجه‌های هنگفت برای تحقیق و توسعه، وفور سرمایه، نیروی انسانی متخصص، قوانین و مقررات منعطف، مدیریت پویا و غیره از دلایل موفقیت كشورهای توسعه یافته در تجارت الكترونیكی است.

اما در كشورهای در حال توسعه و از جمله ایران در این زمینه فاصله زیادی با كشورهای پیشرفته ایجاد شده است. عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب، آگاهی عمومی و فرهنگ استفاده از تجارت الكترونیكی در كشور، به ویژه در میان فعالان بخش بازرگانی را می‌توان از دلایل اصلی شكاف دیجیتالی نامید. در این میان بهره برداری از تجربیات كشورهای پیشرو در زمینه تجارت الكترونیكی از اهمیت فوق العاده ای هم در حوزه اجرا و هم در حوزه تحقیق برخوردار است. لكن فقدان یك متولی متمركز به منظور شناسایی این تجربیات و مستند سازی آن این كار را به اقدامات پراكنده در زمان‌های مورد نیاز محدود نموده است.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 30 خرداد 1390    | توسط: گروه با هم    | طبقه بندی: تجارت الکترونیک،     | نظرات()